arendmirandaenmitchelinschotland.reismee.nl

Van Cullen naar Plockton

Vanmorgen vroeg zijn we weer naar Bow Fiddle Rock gereden met de hoop op een mooie zonsopkomst. We zijn niet teleurgesteld want het was prachtig en we waren ook de enigen ter plekke en konden dus uitgebreid filmen, dronen en foto's maken. Na dit mooie schouwspel zijn we terug gereden naar ons hotel voor een heerlijk ontbijt, geserveerd in het restaurant met uitzicht op zee.

Via de noordkust route richting Inverness hebben we Kinloss Abbey bezocht. Dit is een twaalfde-eeuws cisterciënzer abdij die zeer invloedrijk was tot de reformatie in 1560. Er zijn niet alleen oude graven maar ook oorlogsgraven uit de vele verschillende oorlogen. De teksten op deze grafstenen maakten het mede heel indrukwekkend.

We vervolgen onze weg richting Loch Ness. Dit meer is vooral bekend omdat zich hier volgens de Schotse mythologie een monster ophoudt, Nessie. Er bestaan veel vage foto's, maar het bestaan is nooit aangetoond. Wij hebben Nessie niet gezien maar wel kennis gemaakt met het grillige Schotse klimaat. Van het ene op het andere moment regent het en dan weer breekt de lucht open en komt de zon tevoorschijn. Aan Loch Ness ligt ook Urquhart Castle wat sinds 1690 verlaten is.

Onderweg naar Eilean Donan Castle hebben we nog een mooie stop gemaakt in "The Highlands". Geloof het of niet maar op het moment dat we de parkeerplaats opreden kwam de zon tevoorschijn en hebben we weer kunnen genieten van de prachtige natuur die Schotland rijk is.

Jammer genoeg ging het daarna weer regenen en dit bleef aanhouden zodat we Eilean Donen Castle hebben overgeslagen. Volgens de weerberichten wordt het weer morgen wat gunstiger dus dan wagen we opnieuw een poging bij zonsopkomst. We overnachten in The Haven Hotel in Plockton.