arendmirandaenmitchelinschotland.reismee.nl

Van Portree naar North-Collen

De dag begon in Portree met regen, niet fijn. We hadden tickets voor de Ferry Armadale naar Maillaig en moesten daar om 08:20 uiterlijk zijn. Het was nog ruim een uur rijden dus we zijn om 07:00 vertrokken in het donker met flinke regen. Gelukkig zat alles onderweg mee en kwamen we ruim op tijd aan. Het was maar goed dat we een plaats hadden gereserveerd want de boot zat helemaal vol. Tijdens de overtocht bleef het regenen en flink waaien, de auto's stonden zo te schudden dat zelfs auto alarmen afgingen. Op een gegeven moment begon hij ook nog te deinen en werden ik en Mitch wel wat misselijk. Gelukkig waren we met een half uur aan de overkant en konden we onze reis in de West Highlands voortzetten.

De JacobiteTrain die tussen Fort William en Mallaig rijdt is één van de meest gewilde attracties van Schotland. Dit is niet alleen vanwege de prachtige route die je met deze klassieke stoomtrein aflegt, maar vooral ook vanwege de bekendheid als "Harry Potter trein". Een half uur na vertrek rijdt de trein over het Glennfinnan Viaduct en kun je er prachtige foto's van maken. Voor de ware Harry Potter-fans is dit het hoogtepunt van de hele tocht, want dit viaduct is ook in de film zelf zichtbaar. Dit werd onze eerste stop dus. Helaas regende het nog wel maar dat hield ons niet tegen. Er stonden aardig wat auto's op het parkeerterrein en toen we na een kwartier lopen bij het viaduct aankwamen zagen we een hoop mensen met camera in de aanslag staan wachten. Wij wisten niet hoe laat de trein zou passeren maar blijkbaar waren we precies op tijd voor dit schouwspel. En ja hoor, na 5 minuten hoorden we de trein aankomen. De machinist maakt er een leuk showtje van door te fluiten en flink stoom uit te blazen. We waren kletsnat geregend maar dat was het wel waard.

Via Glencoe hebben we onze weg vervolgd door een vulkaanvallei. De vallei is in de ijstijd door een gletsjer uitgesleten en heeft een brede u-vorm. Door de vallei stroomt de rivier de Coe. Het is een prachtig gebied met mooie vergezichten, watervallen en verlaten huisjes. Inmiddels was het ook opgehouden met regenen en kwam de zon tevoorschijn. Even verderop ligt de Etive Mor waterval met op de achtergrond het Buachaille Etive Mor gebergte. We waren hier als enigen en moesten een stukje door drassig gebied lopen om bij de waterval te komen. Maar wat een magische plek weer, Mitchel heeft al besloten dat hij later in Schotland wil gaan wonen. Wij begrijpen hem wel.

Op onze route naar het volgende hotel ligt Kilchurn Castle. Via een kleinere eenbaansweg slingerend langs de rivier Orchy zijn we onze weg vervolgd en hebben weer genoten van het natuurschoon en de prachtige herfstkleuren. Kilchurn Castle is een kasteel uit de 15e eeuw en van deze ruïne is nog best veel intact. In 1760 sloeg de bliksem in en werd het kasteel verlaten. Het kasteel ligt op een eilandje in Loch Awe, we hebben het niet bezocht maar hebben het vanaf de overkant van het meer gefotografeerd.

We overnachten in hotel Lochnell Arms in North-Connel, dat vanuit Connel via de Connel Bridge te bereiken is. De lucht begint al weer mooi te kleuren als we aankomen dus hup de spullen uitladen en onze kamer bekijken om vervolgens snel het strand voor het hotel op te lopen voor een prachtige zonsondergang. Wat een mazzel hebben we toch weer, het was genieten.

Oma

Zullen we dan maar met de hele familie meegaan Mitchel?
Weer mooi verhaal en foto s.

Johnny en Jolly

Het was weer een prachtige vakantie. Veel gezien .
Voor morgen wensen wij jullie een goede reis terug naar huis.
Groetjes xxx

Miranda van den Heuvel

Ja dat doen we oma, prachtig land om te wonen.

Miranda van den Heuvel

Het was weer geweldig Johnny en Jolly, veel gezien. Geweldig mooie natuur en heel veel geluk gehad met het weer. Tot snel xxx

Roelina

Goede reis en we horen de verhalen binnenkort

Miranda van den Heuvel

Dank je wel Roelina, tot snel.