arendmirandaenmitchelinschotland.reismee.nl

Van North-Collen naar Lauder

Vanmorgen werden we in het Nederlands begroet bij het ontbijt, de eigenaar van het Lochnell Arms Hotel blijkt een Nederlander. Leuk om even met hem te kletsen en zijn verhaal en beweegredenen te horen om zich hier in Schotland te vestigen.

Via het Loch Lomond National Park zijn we vandaag afgezakt vanuit de Highlands naar Scottish Borders. We hadden flink wat kilometers voor de boeg dus niet zo erg veel tijd om dingen te bezoeken. In Loch Lomond zijn we naar de Falls of Falloch gelopen, in het Gaelic: Eas Falach, dit betekend Hidden Waterfall. Het was een korte wandeling en zeker de moeite waard. Het was ondertussen gaan miezeren dus de stenen waarop we stonden werden glad dus het was uitkijken geblazen met lopen. Er was wel een soort ijzeren kooi gebouwd zodat je de waterval veilig van bovenaf kon bekijken.

Aan de andere kant van het Lomond meer staat een zeer fotogenieke boom, The Lone Tree at Loch Lomond. Als het waterpeil in het meer hoog genoeg is staat de boom volledig in het water. Jammer genoeg miezerde het nog steeds maar we hebben toch wat mooie plaatjes kunnen maken van dit idyllische plekje.

Bij de plaats Stirling zijn we de snelweg opgegaan richting Edinburgh om zo wat kilometers te maken. We slapen vannacht in het Black Bull Hotel in Lauder. Onderweg naar Melrose passeren we ons hotel en rijden een kwartiertje door naar Smailholm Tower, dit is een 15e-eeuwse woontoren. Het is gebouwd door de familie Pringle en gebruikt ter verdidiging tegen de reivers (rivier piraten) van over de grens die het vee wilden stelen. Daarom is het op een heuvel gebouwd zodat de wachters de reivers van veraf zagen aankomen. De twee onderste verdiepingen dienden als opslagruimte, de drie erboven voor bewoning door de landheer en zijn familie. De toren kent slechts één ingang, die afgesloten kon worden met een houten deur en ijzeren hek. Boven de deur bevindt zich een schietgat geschikt voor een musket. We waren de enige bezoekers dus hebben alles rustig kunnen bekijken.

Voordat we naar het hotel terugreden hebben we nog een stop gemaakt bij Leaderfoot Viaduct en de Drygrange Old Bridge, beiden gesloten voor verkeer in de jaren 70 van de vorige eeuw. Vannacht is onze laatste nacht in Schotland, morgen rijden we naar New Castle Upon Tyne om de ferrie naar IJmuiden te nemen.

Vera Gubbels

Wat een schitterende reis zeg! Ben jaloers ?
Benieuwd naar je foto's Arend !